کد مطلب:193052 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:98

چه معجزه ای بر نبوت محمد دلالت می کند؟
روایت شده است كه قومی از یهود نزد امام صادق - علیه السلام - آمده و سؤال كردند: چه معجزه ای بر نبوت محمد - صلی الله علیه و آله و سلم - دلالت می كند؟

حضرت صادق - علیه السلام - فرمود: كتاب او كه بر كتابهای دیگر آسمانی هیمنه و تسلط دارد (و تحریفها و تغییرات در آنها را رسوا می كند) آن كتابی كه عقل هر بیننده ای را مبهوت می سازد، به اضافه آنچه در اختیار او قرار داده شده است از حلال و حرام و غیره كه اگر بخواهیم به بیان همه ی آنها بپردازیم سخن طولانی می شود.

یهودیها گفتند: از كجا بدانیم آنچه كه می گوئی درست است (و این كتاب و این حلالها و حرامها از ناحیه خدا بر پیامبر نازل شده است)؟

حضرت موسی بن جعفر - علیه السلام - كه در آن مجلس حضور داشتند و كودك بودند - فرمود: چگونه ما بدانیم آنچه كه از آیات موسی روایت می كنید، واقعا مستند به حضرت موسی - علیه السلام - است؟

یهودیها پاسخ دادند: چون انسانهای صادق و راستگو آن را نقل كردند، و ما از آنها گرفتیم.



[ صفحه 126]



حضرت موسی بن جعفر - علیه السلام - فرمودند: شما نیز صحت آنچه شما را از آن با خبر كردم، به واسطه ی خبر كودكی است كه خداوند بدون فراگیری از معلمی و بدون گرفتن از ناقلان، او را آگاه كرده است.

یهودیها (چون این دیدند و شنیدند) گفتند: شهادت می دهیم كه خدائی نیست جز خداوند واحد، و اینكه محمد - صلی الله علیه و آله و سلم - پیامبر و فرستاده ی اوست، و شهادت می دهیم كه شما امامان هدایت كننده و حجج من عند الله بر بندگانش هستید.

اینجا بود كه حضرت صادق- علیه السلام - با شتاب برخاست، و پیشانی فرزندش موسی بن جعفر - علیه السلام - را بوسید سپس فرمود: تو قائم به امر پس از من هستی.

پس بدین جهت بود كه واقفیه گفتند: موسی بن جعفر زنده است، و او است قائم.

سپس حضرت صادق - علیه السلام - به یهودیهای مسلمان شده خلعتهائی دادند، و پولها و هدایائی دادند آنها در حالی كه مسلمان شده بودند از نزد حضرتش مرخص شدند.

البته شبهه ای در این مطلب (یعنی اینكه حضرت موسی بن جعفر موصوف به قائم است) نیست، زیرا هر امامی پس از پدر خود قائم به امر است، و اما قائمی كه تمام زمین را پر از عدل و داد می كند حضرت مهدی فرزند امام حسن عسكری - علیهماالسلام - است. [1] .


[1] بحارالأنوار: ج 10 ص 244 ح 3.